Translate

søndag den 22. december 2013

Tekniktræning

Først af alt lidt reklame for min nystartede Facebook side www.facebook.com/fielangmann :) Gå endelig ind og synes godt om mig, så jeg kan vise sponsorere (indtil videre kun den ene Finn Mogensen (www.mogensenmassage-hadsten.dk)), at jeg er værd at samle på :D

I dag har træningen bestået af 30 minutters spinning, 30 minutters styrketræning, 15 minutters coretræning (en hård omgang) og tekniktræning på løb. Jeg har klippet en lille video sammen med min forbedring i tekniktræningen på løbet fra april 2012 til i dag, 22. december 2013. Der er sket væsentlige fremskridt, men ikke helt nok.



Som man kan se på videoen, lander min forreste fod lidt foran kroppen, det sker fordi mit bagerste ben ikke kommer hurtigt nok frem, så for at skabe en ligevægt/balance, er det forreste ben nødt til at lande så langt foran. Det, jeg skal træne, er at (1) 'hive' det bagerste ben hurtigere frem og (2) slappe mere af i fod, ankel og underben. For at løse problemerne kan jeg (1) tage flere, hurtigere og kortere skridt, så har det bagerste ben ikke mulighed for at 'slæbe' efter kroppen, og (2) det handler bare om at løbe og tænke: "Slap af, slap af, slap af…" i en uendelighed ;)

Jeg løb med tre forskellige hastigheder i dag, for at se hvordan min teknik så ud ved alle tre. Jeg løb i Ironman-tempo, halvmarathon-tempo og interval-tempo i mine Newton og halvmarathon-tempo i mine Vivo Barefoot. I mine Newton er den faktisk helt gal teknisk i alle tre tempi, men der er alligevel et mønster i forbedring ved hurtigere løb - jo hurtigere jeg løber, jo bedre ser det ud. Det handler om, at blive god til at løbe teknisk, når man løber langsomt; hvis man kan dét, så kan man også løbe hurtigt.

Da jeg skiftede til mine Vivo, var der en tydelig forskel; jeg fik mit forreste ben meget længere ind under mig, skridtkadencen steg, og jeg slappede mere af i fod og underben - hvis man ikke gør det i Vivo, får man ondt, så det giver helt sig selv. Jeg kan konkludere fra dagens tekniktræning, at jeg skal løbe mere i mine Vivo Barefoot, da de klart hjælper mig mest teknisk.

Da vi kom hjem fra tekniktræningen, stod den på is på skinnebenet, jeg er desværre måske ved at få lidt skinnebensbetændelse, så nu er det bare endnu vigtigere, at jeg lærer at løbe korrekt, så jeg ikke bliver skadet inden den halve Ironman på Mallorca til maj. Men hvis jeg bare skærer ned på løbemængden, træner teknik, strækker ud og passer på mine ben burde der ikke være nogen problemer.

Ud over min løbestil er der også andre ting, jeg går og spekulerer over for tiden. Den ene af tingene er sådan lidt dum, mange vil nok næsten synes, at det er tosset, men jeg er nok nødt til at tabe mig lidt. Ikke at jeg føler mig fed eller noget, men jeg har alligevel taget 6 kg på siden i sommers, nu hvor cyklen er pakket væk, og jeg ikke arbejder, og det er bare ikke så godt. Selvom jeg har forbedret mig meget på løb, så kunne jeg forbedre mig endnu mere, hvis jeg smed et par kg. Selvfølgelig er noget af det også muskler, men mine gode dødløft-resultater gavner mig bare ikke som triatlet - jeg kan ikke bruge dødløft til noget på en halv eller hel ironman. Så derfor må jeg stramme mig lidt an, og det betyder så et farvel til tilsat sukker i form af slik, sodavand, sukker i teen, is-desserter, småkager og lignende fra nytår af. Det lugter jo lidt af et nytårsfortsæt, men jeg vil stadig have lov til at få gels, energidrikke, sodavand og lignende til konkurrencer, så jeg ikke dør helt - det er nok heller ikke på konkurrencedagene, at jeg tager på af et glas cola ;) Men nok om vægttab, det gider jeg ikke tænke på nu op til jul, som byder på lækker mad og desserter osv. osv., det er jo heller ikke mellem jul og nytår, at man tager på, det er mellem nytår og jul :)

Dagene over julen er jeg i Sønderjylland hos mine svigerforældre, så der kommer lidt update fra mobil, men ikke det helt vilde.. Meeen igen, så hold øje med min facebook side www.facebook.com/fielangmann, for dér kommer helt sikkert nogle updates med træning og julegaver og mad og alt muligt andet :) Kom endelig tilbage i morgen eftermiddag for gode råd om kost og træning og lignende, som jeg har testet på mig selv, så jeg ved, hvordan det føles, smager og/eller fungerer :)

Til dig der ikke vender tilbage - glædelig jul og godt nytår! :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar