Translate

onsdag den 1. januar 2014

Glædelig nytårsfortsæt

Så blev det nytår igen, vi har fejret anden på det forgangne år med lækker mad, vin, champagne og nogle med fyrværkeri. Det var en flot og spektakulær aften/nat i selskab med familie og venner og nu markerer mange starten af året med nogle gode (og nogle dårlige) nytårsfortsæt. Jeg fejrede dagen/aften med 23,66 km løb - ikke de 30 km som var planen, men stadig en ny PR på distancen, næste gang bliver det 30 km ;)

Mange starter året med vilde ideer om, at i år, er det året, hvor de skal tabe sig 50 kg og træne i fitness praktisk talt hver dag, men sådan går det jo sjældent, så frem med nogle fornuftige og realistiske nytårsfortsæt som 1 gang fitness om ugen og 10 kg mindre på vægten ;) Det er vejen frem..(!) Der er jo ikke noget værre end ikke at nå sine mål, især dem man har siddet og fortalt så stolt om til familie og venner lige inden året skiftede. Jeg er ingen undtagelse, så jeg taler af erfaring. I mange år ville jeg både det ene og det andet, men det blev aldrig til noget videre, når hverdagen tog over.

Sidste år var mine mål/nytårsfortsæt:
420 km løb, 2500 km cykling, 50 km svømning, 56 kg dødløft 1 gentagelse og 44 kg squat 1 gentagelse.
I løbet af 2013 formåede jeg at: løbe 745,5 kg, cykle 2375,6 km, svømme 23,9 km, dødløfte 80 kg 1 gang og squatte 55 kg 1 gang, så jeg nåede 3 af 5 mål, det synes jeg er rigtigt fint, også selvom jeg ikke engang kom halvvejs med mit ene mål i svømningen.


Et af mine nytårsfortsæt for 2014 er, at jeg skal spise/snacke lidt mindre i det nye år, så jeg ikke konsekvent bliver fed i off season. Og hvad træningen angår, så er mine mål:
Løb: 650 km og at kunne løbe en halvmarathon på 1 time og 45 minutter.
Cykling: 3000 km
Svømning: 50 km
Dødløft: 80 kg 1 RM
Squat: 60 kg 1 RM
Skulderpres: 32 kg 1 RM
Bænkpres: 50 kg 1 RM
At kunne tage 1 kropshævning

Mine mål virker måske urealistiske for nogle, men når jeg ser tilbage på 2013, og alt det jeg opnåede dér, så er jeg sikker på, at jeg nok skal klare de fleste af mine fortsæt/mål :)

Jeg håber, at du derude har nogle fornuftige og opnåelige mål for 2014, så du ikke bliver skuffet. Selvfølgelig er det godt at have mål som at stoppe med at ryge, begynde at træne, løbe en marathon osv osv, men hvis du starter fra nul, kan det godt være lidt for urealistisk, så lad være med at være for hård ved dig selv, hvis du nu ikke når dine mål, måske har du satset for højt.

Med de ord vil jeg dog alligevel sige, at det er godt at presse sig selv, så man kommer ud af sin comfort zone, men det er lige så vigtigt at kende grænsen ;)

Rigtigt godt nytår, må det blive fyldt med glæde og lykke og masser af massage til ømme muskler :P I morgen skal jeg til Finn (www.mogensenmassage-hadsten.dk) og også styrketræne, så det bliver godt med årets første træning og massage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar