Translate

fredag den 8. november 2013

l'Alpe D'Huez

I dag har jeg trænet en masse, men det skal der jo også til for at forbedre sig :)
Jeg startede første halvdel af dagen med løb, spinning og løb, så var jeg lige hjemme og holde en kort pause som bød på lakridsis og sofa i 25 minutter :)
Mmmmm..! Jeg spiste ikke hele bøtten, men den smule jeg fik var rigtigt lækker :)


Efter mit korte hvil stod den på svømning og spinning igen. Det blev til 2 km svømning og en visuel tur op ad l'Alpe D'Huez i spinninglokalet. Det var en hård spinningtime, så da jeg kom hjem spiste jeg resten af isen med min kæreste :)

Selvfølgelig skal man ikke kun spise is, men når man har haft en lang træningsdag som min, så må man altså godt ;)


Til aftensmad stod den på kyllingewok med ris og grønt :) det var rigtigt lækkert, men jeg var nødt til at salte maden lidt ekstra i dag. Jeg havde svedt så meget på vej op af l'Alpe, at jeg kun havde lyst til pommes frites, så der blev saltet lidt ekstra på min portion.

I skrivende stund har jeg stadig lyst til popcorn og chips, men jeg skal nok styre mig lidt med salten, for i morgen skal jeg ikke løbe eller spinne, og så har jeg ikke brug for så meget salt.

I dag har jeg lært lidt nyt om inflammation efter træning. Når man træner, bliver små muskelfribre flået over, det kaldes (også) en inflammation. Hvis man vil undgå disse inflamationer eller helbrede dem, kan man gøre en hel del. Man kan bruge isbad, kompression, kulde/varme-behandlinger, ting de fleste har hørt om. Men en vigtig del af helbredelsen ligger i maden. Visse madtyper er specielt gode til at restituere på:
Fed fisk som laks, makrel, tun og ørred.
Broccoli med masser af jern, K-vitamin, Calcium osv. osv.
Karry og ingefær pga. de mange antioxidanter
Blåbær, K og C vitamin og mange antioxidanter
Søde kartofler indeholder K og C vitamin, beta-caroten og fibre.
Avocado indeholder K og C vitamin, folat, carotenoide antioxidanter og enkelt- og flerumættede fedtsyrer.

Jeg kan godt mærke på min krop og se på mit training load, at jeg skal til at spise lidt mere af de ovenstående fødevarer, for jeg træner meget nu, og jeg vil jo ikke blive skadet ;)
Nu har jeg krydset 'avoid hight intensity training'-grænsen, så det er vist meget godt, at jeg kun skal styrketræne en lille smule i morgen :)


Lige tilbage til den fede fisk: Mange ved ikke, hvorfor det lige netop er sundt at spise dem. Det er fordi, der er omega 3-6-9 fedtsyrer i, som de fleste ved. Men netop de tre fedtsyrer kan kroppen ikke selv danne, så vi skal have dem tilføjet udefra via vores kost. Fedtsyrerne spiller en vigtig rolle i smøring af kroppens mange led, så hvis man føler at skroget 'knirker' lidt eller er lidt 'rustent', kan man i første omgang se på, om man får nok omega 3-6-9 fedtsyrer. Man skal have ca. 20g dagligt - i 100g laks er der ca 3g omega-3 fedtsyre, så man skal altså spise over 650g laks om dagen, for at dække behovet ind, og det er der forhåbentligt ikke nogen, der gør. 

Man kan heldigvis få de gode omega fedtsyrer fra andre fødevarer som oliven- og rapsolie, valnødder, kernerugbrød, havregryn og meget andet. Hvis man, mod al forventning, slet ikke kan lide nogle af de nævnte muligheder, kan man jo bare slippe udenom problemet med en fiskeolietablet om dagen :)

Jeg er ikke meget for at tage piller i nogen form, men jeg spiser dog vitaminer og mineraler, fordi jeg ved, hvor svært det er at få nok gennem kosten. Jeg spiser dog kun d-vitamin (om vinteren), fiskeolie, jern (fordi jeg er kvinde) og ingefær. 

Med de ord vil jeg svinge benene op på sofaen og slappe resten af aften - så jeg kan få 'syet' mine muskelfibre sammen ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar