Translate

lørdag den 20. juli 2013

Træning overload

Nu er jeg for alvor gået i gang med at træne op til Copenhagen Ironman, som Challenge Copenhagen har skiftet navn til. Jeg er ved at forberede mig mentalt og fysisk på de 180 km på cyklen, som mit race kommer til at bestå af. Jeg er ikke nervøs eller usikker, for har kørt ruten en del gange, men aldrig med tristyr - så nu arbejder jeg på tilvænningen til bøjlen og sadlen, så jeg i det mindste ikke sparer på komforten de to steder ;)
De sidste to uger er jeg rigtigt kommet i gang med træningen igen, jeg er kommet ind i en god løberytme med tre løbedage i ugen, og der er blevet skruet gevaldigt op for cykeltræningen, som nu er 5-6 dage i ugen, hver uge indtil Ironman.
Ugen har været rigtigt hård for mig, og jeg kan også mærke at mit søvnbehov er steget, men det er klart, at jeg er mere træt, jeg har jo ikke rigtigt nogen hviledage, så jeg restituerer næsten kun når jeg sover. Tough luck - hvis man vil være god til noget må man ofre sig lidt, så derfor står den på 100+ km cykling i morgen med start kl 8.30 - det skal nok blive en fest uden lige! :) Og så tager jeg da også 10-12 km løb bagefter - jeg får aldrig nok :P
Jeg synes godt nok, at dagene går lidt langsomt, og nu hvor jeg heller ikke har noget arbejde, er tiden bare gået helt i stå, jeg har slet ikke styr på kalenderdagene mere - alle dage flyder bare sammen i træning, træning og så lidt mere træning.

Nu hvor Tour'en er i gang, har vi herhjemme talt lidt om solcreme, og det har slået mig, at tourholdene må have et vildt højt solcreme-budget, for de må da blive smurt fra top til tå, og det er nok ikke nogen billig solcreme de bruger heller - måske P20..? Super godt mærke til alle os aktive. Vandfast solcreme i faktor 15, 20, 30 og 50+, holder til slid - eks fra en våddragt, så man stadig har solcreme på efter T1, og så holder solfaktoren i 12 timer, så det er kun nødvendigt at bruge cremen én gang i døgnet. Man kan både få den som creme eller spray, den fedter ikke så meget og bliver hurtigt absorberet i huden - den er bare genial!
Når jeg kører på landevejen, og overhaler den ene fodgænger, cyklist, løber eller lignende efter den anden, som er helt røde og skoldede, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der mon gik gennem deres hoveder, da de valgte at tage afsted hjemmefra i de varmeste timer i døgnet 12-15 uden at bruge solcreme..? UV-indekset er ikke sindssygt højt i Danmark, men det er der stadig og en faktor 15-20 ville være rigeligt, når UV-indekset er højest. Det kan godt være at solcreme er dyr, men hvis du er typen, der gerne vil undgå rynker, ældet hud eller andre alderstegn, så kan jeg forsikre dig om, at solcreme er den bedste måde at holde huden ung på - ingen creme er bedre end solcreme. Når først skaden er sket, er den ikke til at rette op på igen..!


Husk det næste gang du skal ud i solen ;)

Nu vil jeg gå i seng, så jeg er klar til min lange træningsdag i morgen.

Nyd nu sommeren mens den er her :) Godnat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar